Studium
Naše škole je akreditovaným pracovištěm dalšího vzdělávání pedagogů MŠMT a v současné době poskytuje školám kurz Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky. V rámci projektu Centrum vzdělávání pedagogů Klatovy budou vytvořeny, akreditovány a realizovány tyto nové programy DVPP:
- Zdravotní hlediska dětí ve výuce
- Studium pro asistenta pedagoga
- Didaktika němčiny se zaměřením na reálie německy mluvících zemí
V rámci projektu probíhá výuka čtyř skupin pedagogů v programu anglický jazyk pro učitele, který již škola akreditovaný má.
Stav obsazenosti a přehled posledních volných míst v kurzech:
Zdravotní hlediska dětí ve výuce
- 8 volných míst v kurzu č. 3, kurz č. 1 a 2 ukončen
- jedná se cyklus 5 seminářů, které jsou zaměřeny na nejčastější zdravotní problémy dětí, se kterými se ve škole setkáváme (alergie, astma, diabetes melitus, anorexie atd.), přičemž část seminářů je věnována praktickému nácviku poskytování efektivní první pomoci
- semináře jsou v rozsahu 6 vyučovacích hodin
- program je akreditovaný MŠMT a je velmi vhodný především pro preventisty
- podrobný přehled obsahu seminářů najdete níže
Anglický jazyk pro pedagogické pracovníky
- posledních 6 - 8 volných míst v kurzu pro středně pokročilé, výuka je do února 2015 hrazena z prostředků projektu Centrum vzdělávání pedagogů Klatovy
- výuka v pondělí od 14.30 v Klatovech v rozsahu 2 vyučovací hodiny
Studium pro asistenty pedagoga
- první kurz ukončen, poslední volná místa jsou v kurzech č. 2 a 3, možno zasílat předběžnou přihlášku do těchto dvou kurzů, které budou začínat na konci srpna 2014
Didaktika němčiny
- kurz je již bohužel plně obsazen
Bližší informace rádi poskytneme písemně na mailové adrese: kramlova.alena@seznam.cz, popř. telefonicky na č. 602217878. Přihlášky do kurzů zašleme na základě Vašeho zájmu na vyžádání.
Účast ve všech programech DVPP je pro pedagogickou veřejnost zdarma.
Program DVPP Zdravotní hlediska dětí ve výuce
Obsah - podrobný přehled témat výuky a jejich anotace včetně dílčí hodinové dotace - popis vzdělávacího programu DVPP
Program v celkovém rozsahu 30 vyučovacích hodin a je rozdělen do 5 modulů. Každý z modulů se věnuje vybrané oblasti zdravotní problematiky. Každý modul je koncipován v rozsahu 6 vyučovacích hodin, v nichž je zastoupena teoretická i praktická část - viz tabulka.
|
Moduly = jednotlivé semináře |
Počet hodin teorie |
Počet hodin praxe |
Počet hodin modulu celkem |
1. |
Vybrané zdravotní problémy dětí a dospívajících 1. - alergie, ashtma bronchiale, atopický ekzém, |
3 |
3 |
6,0 |
2. |
Vybrané zdravotní problémy u dětí a dospívajících 2. - diabetes mellitus, epilepsie |
4,5 |
1,5 |
6.0 |
3. |
Zdokonalovací seminář poskytování první pomoci |
2,5 |
3,5 |
6,0 |
4. |
Dítě s handicapem ve škole |
4,0 |
2,0 |
6,0 |
5. |
Poruchy příjmu potravy u dětí a mladistvých |
4,0 |
2,0 |
6,0 |
|
Celkem hodin |
18 |
12 |
30,0 |
Podrobný obsah modulů :
- Vybrané zdravotní problémy u dětí a dospívajících 1.
- Alergie – 2 hod
- alergie a příčiny jejího vzniku, alergeny
- projevy alergických onemocnění
- nejčastější alergická onemocnění
- diagnostika alergických onemocnění
- léčebná opatření a první pomoc
- dítě s alergií ve školním prostředí
- Asthma bronchiale – 1 hod
- asthma a příčiny jeho vzniku
- projevy onemocnění + astmatický záchvat
- první pomoc při astmatickém záchvatu
- léčba onemocnění a ukázka manipulace s nejčastěji užívanými typy inhalátorů
- Atopický ekzém – 1 hod
- atopický ekzém a příčiny jeho vzniku
- projevy onemocnění
- kdy se atopický ekzém zhoršuje a které vlivy na ekzém nepříznivě působí
- léčba a úprava stravy
- Syndrom CAN ( syndrom zneužívaného a týraného dítěte) – 2 hod
- charakteristika CAN
- rizikové faktory syndromu CAN
- projevy a formy syndromu CAN
- terapeutické možnosti a prevence syndromu CAN
- následky syndromu CAN
- kdy a kde vyhledat pomoc
- Vybrané zdravotní problémy u dětí a dospívajících 2.
- Diabetes mellitus (DM) - 3 hod
- charakteristika a průběh onemocnění
- stravování při diabetu
- léčba - inzulín
- tělesná aktivita
- selfmonitoring onemocnění
- zásady edukace v dětském věku
- komplikace onemocnění
- První pomoc u akutních komplikací onemocnění DM – 1 hod
- projevy akutních komplikací
- zásady poskytování první pomoci u DM
- Epilepsie – 2 hod
- charakteristika a průběh onemocnění
- druhy, příčiny, projevy
- dítě s epilepsií v domácím prostředí
- dítě s epilepsií ve školním prostředí, volba povolání
- první pomoc při epileptickém záchvatu
- Zdokonalovací seminář poskytování první pomoci
- Novinky v poskytování první pomoci – 1 hod
- novinky v KPR (komunikace s operačním střediskem RZP, řetězec přežití, resuscitační poměry, resuscitační postupy - rozdíly dospělý x dítě)
- Nácvik resuscitace na modelech – 2 hod
- kontrola životních funkcí
- poruchy průchodnosti dýchacích cest
- zástava krevního oběhu
- základní neodkladná resuscitace u dospělého
- základní neodkladná resuscitace u dítěte nad 1 rok
- základní neodkladná resuscitace u novorozence
- Ošetření krvácení – 1 hod
- zevní krvácení (žilní, tepenné, kapilární)
- vnitřní krvácení
- krvácení z přirozených tělních otvorů
- postupy při poskytování první pomoci
- První pomoc při školních úrazech – 2 hod
- základní pojmy
- první pomoc při poranění kostí a kloubů
- první pomoc při úrazech hlavy, bezvědomí
- ošetření ran (rány čisté, znečištěné, s cizím tělesem)
- Dítě s handicapem ve škole
- Dítě s postižením ve společnosti a ve škole – 2 hod
- postoj společnosti k handicapovaným
- vada, porucha, postižení, handicap
- integrace, inkluze
- reakce rodiny
- vzdělávání jedinců s handicapem
- sociální péče, sociální podpora a sociální služby
- prevence, diagnostika, terapie a poradenství prevence, diagnostika, terapie a poradenství
- příčina vzniku poruch, vad, postižení a handicapu
- prevence, diagnostika, terapie, RHB
- Zrakové a sluchové postižení – 1 hod
- definice, etiologie, diagnostika, klasifikace, terapie
- výchova a vzdělávání
- specifika vzdělávání zrakově a sluchově postižených
- specifika života, začleňování do společnosti
- Narušená komunikační schopnost – 1 hod
- definice, etiologie, diagnostika, klasifikace, terapie
- výchova a vzdělávání
- specifika vzdělávání, alternativní formy komunikace
- specifika života, začleňování do společnosti
- Tělesné postižení a zdravotní oslabení – 1 hod
- definice, etiologie, diagnostika, klasifikace, terapie
- výchova a vzdělávání
- specifika vzdělávání jedinců s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním
- specifika života, začleňování do společnosti
- Mentální postižení – 1 hod
- definice, etiologie, diagnostika, klasifikace, terapie
- výchova a vzdělávání
- specifika vzdělávání jedinců s mentálním postižením
- specifika života, začleňování do společnosti
- Poruchy příjmu potravy
- Poruchy příjmu potravy – 1 hod
- obecná charakteristika
- přehled poruch - záchvatovité přejídání, mentální anorexie, mentální bulimie
- Anorexie – 2 hod
- příčiny vzniku, rizikové faktory
- známky onemocnění (varovné signály), důsledky
- možnosti odborné pomoci
- prevence
- Obezita u dětí školního věku – 3 hod
- základní charakteristika nadváhy a obezity (typy obezity)
- příčiny vzniku
- diagnostika nadváhy a obezity (metody, výpočet BMI)
- léčba - možnosti redukce váhy
- následky a komplikace obezity
- prevence (zásady zdravého stravování)